KutnohorskoDnes.cz
KutnohorskoDnes.cz » Zpravodajství » Ekonomika, podnikání

Ne každá povánoční sleva se vyplatí. Nemusíte ušetřit vůbec nic

25.12.2019
Po vánoční nákupní horečce přichází další, neméně hektická - výlohy obchodů i webové stránky zaplní křiklavé nápisy o tom, jak moc u daného prodejce po svátcích ušetříte. Nejčastěji jsou akční nabídky vázané na nákup co největšího množství zboží, které neputovalo pod vánoční stromečky. Dejte si ale pozor, aby sleva byla skutečně slevou.
Ilustrační snímek | Foto: pixabay.com
Přestože zákon takzvané klamavé obchodní praktiky zakazuje, stále se k nim leckteré obchody uchylují. Prodejci často používají jen prázdná hesla na velkých cedulích ve výloze, aby na ně nalákali zákazníky. "Spoléhají na to, že po příchodu do prodejny se lidé zaberou do výběru zboží tak, že si nevšimnou, že nakupují za ceny zcela běžné. Pokud cena uvedená na cenovce či v katalogu neodpovídá té, která je vám namarkována u pokladny, trvejte na prodeji zboží za nižší cenu, nejedná-li se o zjevný omyl," doporučuje Eduarda Hekšová, ředitelka spotřebitelské organizace dTest.

Zaměřte se i na původní částku, tedy cenu před slevou. Odpovídá realitě? Zkuste schválně na mobilním telefonu rychle ověřit cenu produktu v jiných obchodech. Možná budete překvapeni, jak si prodejci troufají ceny před slevou nadsazovat, a třeba i narazíte na výhodnější nabídku, díky které skutečně ušetříte.

Další metodou, jak technicky o cenách "nelhat", ale přesto uvádět zákazníky v omyl, je hra s velikostí písma. Před obrovskými číslicemi najdete mravenčí "až", před neuvěřitelně nízkými cenami zase "od". Ve spodní části reklamních oznámení se často ukrývají celá souvětí obchodních podmínek, která výhody například omezují jen na určitý druh zboží nebo je podmiňují rozsahem nákupu.

Pokud se s falešnými nebo zkreslenými slevami setkáte, neváhejte se obrátit s podnětem na Českou obchodní inspekci, která může nepoctivým obchodníkům udělovat vysoké pokuty. Přispějete tím k vymýcení nekalých praktik.

Rozhodně nepřistupujte na omezení svých zákonných práv výměnou za výhodnou cenu. "Poskytnutí slevy není v žádném případě důvodem k omezení vašeho práva věc reklamovat nebo vrátit do 14 dnů zboží zakoupené online. Co se týče záruky, ať nakoupíte za jakoukoliv cenu, vždy platí, že zboží lze reklamovat po dobu 24 měsíců od jeho převzetí," uvádí Eduarda Hekšová a dodává: "Jedinou výjimkou jsou situace, kdy je sleva poskytnutá individuálně na vadný kus. Pro takovou vadu pak zboží reklamovat nelze, nicméně nejde o scénář, se kterým byste se v běžných obchodních řetězcích setkali. Pokud by se tak stalo, musejí být vada i sleva explicitně uvedeny v dokladu o koupi a o omezení z toho plynoucím vás musí prodejce při nákupu jasně informovat."

Pozor si dejte také na akce typu X+1 zdarma. Obchodník může v případě reklamace tvrdit, že na kus "zdarma" se záruka nevztahuje, případně že je kratší. Je pravdou, že záruka se vztahuje pouze na zboží, za které jste zaplatili; vždy je ovšem nutné určit, který kus je tím "darem". Není-li možné jednotlivé kusy od sebe odlišit, jedná se o množstevní slevu a reklamovat můžete každý kus zboží zvlášť. Ideálně se o rozlišení zboží, za které platíte, a dárku zdarma ujistěte ještě při nákupu.

Zlatým pravidlem zůstává zachovat při nákupech chladnou hlavu a nenechat se opít rohlíkem. Když si necháte koupi rozležet v hlavě do dalšího dne, nejspíše vám nabídka neuteče, přestože to tak může v tu chvíli působit. Bezdůvodné vyvolání dojmu likvidace prodejny, totálního výprodeje zboží, časově omezené nabídky nebo nabídky, která je určena pouze pro konkrétního spotřebitele (exkluzivně pro vás), je dnes již zakázáno, pokud tato tvrzení neodpovídají skutečnosti.
Zdroj: dTest
Sdílet: Sdílet na Facebooku Sdílet na X

Další články z rubriky Ekonomika, podnikání

Nejlepší způsob, jak zajistit bezpečnost práce, je účinná prevence. Ústav bezpečnosti práce zahájil kampaň pro zaměstnavatele

Výzkumný ústav bezpečnosti práce pod záštitou MPSV vyhlásil kampaň nazvanou "Chcete-li ušetřit, vsaďte na správné přidělení osobních ochranných pracovních prostředků". Cílem této kampaně je šíření informací mezi zaměstnavateli o ochraně zdraví ...

Pojišťovny lidem loni vyplatily 10 miliard za úrazy, závažná onemocnění či úmrtí

Téměř deset miliard korun - tolik loni vyplatily pojišťovny lidem. Pojistné plnění se nejčastěji vztahovalo na úrazy, za které klienti získali šest mi ...

ČSÚ: Podíl licencovaných patentů je v Česku stále nízký

Celkový počet licencí na ochranu průmyslového vlastnictví dosáhl v minulém roce 890, nejvíce z nich připadlo na patenty. Firmy, vysoké školy a veřejné ...

Od 1. ledna ČEZ Prodej výrazně zlevní domácnostem nefixované produkty. U elektřiny o více než 20 %

ČEZ Prodej přichází s dalším zlevněním ceníků. Od 1. ledna zlevní téměř dvěma milionům zákazníků z řad domácností nefixované ceníky elektřiny a plynu. ...

Lesy ČR hodnotí v letošním lesnickém tendru stovky nabídek

V letošním tendru Lesů ČR spojeném s prováděním pěstebních a těžebních prací i prodejem dřeva v letech 2024 až 2028 na 60 smluvních územních jednotkác ...





Čtvrtek 23.5.2024
Středočeský kraj
Další regiony »






Nastavení cookies | GDPR | O nás, kontakty | Přidat firmu | O regionu | Nabídka našich služeb | Inzerce-Dnes.cz | Práce v ČR | InfoDnes.cz
InfoDnes.cz
Sdružení regionálních portálů

Kraj Vysočina
HavlíčkůvbrodDnes.cz
JihlavaDnes.cz
TřebíčDnes.cz

Liberecký kraj
LiberecDnes.cz

Ústecký kraj
ÚstínadLabemDnes.cz

Plzeňský kraj
PlzeňDnes.cz

Jihočeský kraj
ČeskéBudějoviceDnes.cz

Jihomoravský kraj
BrněnskoDnes.cz

Olomoucký kraj
OlomoucDnes.cz

Zlínský kraj
ZlínDnes.cz

Moravskoslezský kraj
OstravaDnes.cz

Copyright © 1/2009-2024 M+MP spol. s r.o. InfoDnes.cz | Webdesign & webprogramming © PD | RSS InfoDnes