KutnohorskoDnes.cz
KutnohorskoDnes.cz » Zpravodajství » Zprávy

Středočeský kraj chce prodloužit smlouvu s ČD o zajištění provozu na neelektrifikovaných tratích

12.03.2024
Výsledky hospodaření v oblasti veřejné dopravy, obměna vozového parku na neelektrifikovaných tratích ve Středočeském kraji, výstavba parkovišť P+R a zavedení pásmového jízdního řádu na trati mezi Prahou a Kolínem. To byla témata dalšího setkání s novináři u kulatého stolu, který včera odpoledne hostil Krajský úřad Středočeského kraje. Novinky prezentoval Petr Borecký, radní pro oblast veřejné dopravy společně s vedením Integrované dopravy Středočeského kraje (IDSK).
Foto: kr-stredocesky.cz
Veřejná doprava ve Středočeském kraji v loňském roce stála 7,23 miliardy korun. Včera o tom u kulatého stolu s novináři informovali zástupci Středočeského kraje a Integrované dopravy Středočeského kraje (IDSK). "Nejvíce peněz do systému načerpal kraj. Šlo o 3,94 miliardy korun. Dalších, více než 558 milionů korun, vydalo ministerstvo dopravy. Více než 267 milionů korun zaplatily města a obce a tržby od cestující jsou ve výši 2,46 miliardy korun," konstatuje Petr Borecký, radní pro oblast veřejné dopravy a pokračuje: "Evidujeme o 50,8 milionu korun vyšší tržby, než jsme předpokládali. Zároveň jsme na vratkách na energiích za elektrické vlaky dostali 168,7 milionu korun."

Náklady byly tržbami kryté ze 34,03 procent. Podíl výdajů kraje na obslužnost, vzhledem k rozpočtovému určení daní, je 26,23 procent. " V tomto roce předpokládáme pokračovaná příznivého trendu. V letech 2025 a dále pak budou mít velký vliv na náklady pokračující inflace i fakt, že budeme chtít obměňovat vozový park na železnici," říká Petr Borecký.

Radní v tomto smyslu dlouhodobě připomíná nepříliš optimální stav vozby právě na neelektrifikovaných tratích. "Letitá nadvláda starých motoráků řady 809 a 810 už musí skončit a naší povinností je pořizovat techniku, která je hodna 21. století. Kromě toho, řada dalších vozů není bezbariérová a instalace evropského zabezpečovače ETCS není rentabilní. Jediným východiskem je tedy obnova vozového parku. S Českými drahami chceme uzavřít dodatek smlouvy na provoz nových anebo modernizovaných motorových jednotek na roky 2029 až 2034. Nasadit je chceme na většinu neelekritifikovaných tratí," konstatuje Petr Borecký s tím, že záměru ještě musí dát zelenou krajští zastupitelé.

Nové vlaky by se tedy měly objevit na trasách mezi Prahou a Mladou Boleslaví, Hostivicemi a Podlešínen, Prahou-Smíchovem a Rudnou u Prahy a dále mezi Prahou, Vraným nad Vltavou, Čerčany a Dobříší. Jednotky řady 814 Regionova pak zůstanou na linkách mezi Kolínem a Ledečkem, Zručí nad Sázavou a Čáslaví a Třemošnicemi. "Novými vlaky se rozumí zcela nové jednotky RegioFox a RegioSpider. Foxů ve Středočeském kraji by mělo na konci roku 2027 jezdit až osmatřicet. Spiderů by mělo být čtyřiatřicet. Vlaky vždy nabídnou wi-fi připojení k internetu, elektrické zásuvky, klimatizaci, bezbariérový přístup a další prvky komfortní výbavy," vypočítává Petr Borecký.

Středočeský kraj navíc plánuje, za účelem zajištění maximální kvality přepravy, zpřísnění sankcí pro dopravce. Ty by měly, podle Petra Boreckého, narůst až o sto procent. " Sledovat budeme dodržení předepsaného řazení, plnění odjetých vlakových kilometrů, dodržení bezbariérovosti, přesnost provozu a dodržování přípojů, výluky, čistota vozidel, personál atd.," jmenuje Petr Borecký.

Investice do pořízení vozidel, jejich vybavení a zázemí jsou 4,8 mld. Kč. Počítá se i se zvýšením ostatních přímých nákladů o zhruba 1 mld. Kč. Navýšení kompenzace dopravci se v průměru pohybuje 219 mil. Kč/rok (z toho 183,2 mil. Kč pouze na území Středočeského kraje) v období mezi roky 2025 a 2029. Zvýšená bude i cena za vlakokilometr. Měla by se zvýšit o zhruba 28 Kč na 198 Kč.

Zástupci Středočeského kraje a IDSK včera představili i novinky při výstavbě krajských, záchytných, parkovišť P+R. Nejblíže k výstavbě jsou projekty v Olbramovicích, Hostivici, Kolíně, Úvalech, Zelenči a Rostoklatech.

Informace k zásadním změnám v provozu vlaků mezi Prahou a Kolínem a zavedení pásmového jízdního řádu najdete v tiskové zprávě na webu kraje.

Zdroj: Středočeský kraj
Sdílet: Sdílet na Facebooku Sdílet na X

Další články z rubriky Zprávy

ČSOP: Nové tůně nejen pro obojživelníky aneb ochrana přírody bagrem

Takzvaná Východočeská Sahara na Pardubicku. Bývalá cihelna na Kutnohorsku. Mokřad na jižním okraji Prahy. Pozemky podél Bakovského potoka na Rakovnicku. Co tato místa spojuje? Všechna jsou v péči pozemkových spolků a na všech vznikly koncem loňského ...

Nádražní budovu v Čáslavi čeká celková rekonstrukce

Historický objekt nádražní budovy v Čáslavi, který pochází z roku 1867 a je významným příkladem drážní architektury, se brzy dočká celkové rekonstrukc ...

ŘSD: Připravujeme úpravu křižovatky na silnici I/38 u Kutné Hory

Na silnici I/38 chystá ŘSD v rámci letošní stavební sezony úpravu problematické křižovatky u kutnohorské místní části Kaňk. V těchto dnech probíhá výb ...

PID posiluje síť kontaktních míst karty Lítačka ve Středočeském kraji

Kartu Lítačka pro cestování ve Středočeském kraji využívá přes 265 tisíc lidí. V tuto chvíli je pro ně přímo v kraji otevřeno 14 prodejních míst, kde ...

Nová sezóna turistických vlaků v Praze a Středočeském kraji startuje již o víkendu

O víkendu 23. a 24. března bude na železnici v Praze a Středočeském kraji zahájena nová turistická sezóna. Zájemci o poznávání krás středních Čech se ...





Pondělí 22.4.2024
Středočeský kraj
Další regiony »






Nastavení cookies | GDPR | O nás, kontakty | Přidat firmu | O regionu | Nabídka našich služeb | Inzerce-Dnes.cz | Práce v ČR | InfoDnes.cz
InfoDnes.cz
Sdružení regionálních portálů

Kraj Vysočina
HavlíčkůvbrodDnes.cz
JihlavaDnes.cz
TřebíčDnes.cz

Liberecký kraj
LiberecDnes.cz

Ústecký kraj
ÚstínadLabemDnes.cz

Plzeňský kraj
PlzeňDnes.cz

Jihočeský kraj
ČeskéBudějoviceDnes.cz

Jihomoravský kraj
BrněnskoDnes.cz

Olomoucký kraj
OlomoucDnes.cz

Zlínský kraj
ZlínDnes.cz

Moravskoslezský kraj
OstravaDnes.cz

Copyright © 1/2009-2024 M+MP spol. s r.o. InfoDnes.cz | Webdesign & webprogramming © PD | RSS InfoDnes