KutnohorskoDnes.cz
KutnohorskoDnes.cz » Zpravodajství » Zprávy

Ministerstvo dopravy chce likvidovat regionální tratě. S kraji to ale neprojednalo

18.02.2021
Pozměňovací návrh k novele drážního zákona, který prochází druhým čtením v Poslanecké sněmovně povede k praktické likvidaci regionálních tratí se slabším provozem. "Spousta obcí bojuje dlouhá léta za údržbu a zachování lokálních tratí sloužících jejich obyvatelům. Takzvané ?zakonzervování trati", jak o něm mluví pozměňovací návrh, by ale znamenal jejich faktický konec," říká radní pro oblast veřejné dopravy Středočeského kraje Petr Borecký (STAN).
Foto: kr-stredocesky.cz
Podle projednávaného návrhu stačí, aby se zachoval železniční spodek (násep a propustky). Štěrkové lože, pražce a kolejnice mohou být odstraněny. "K obnově ?zakonzervovaných" tratí tak již evidentně nikdy nedojde," konstatuje Petr Borecký. Ten zároveň dodává, že o "zakonzervování" bude moci Správa železnice rozhodnout sama, pokud na trati ročně jezdí méně než 1500 osobních vlaků nebo méně než 12 nákladních. "Stačí přitom, aby byla splněna jen jedna z podmínek," zdůrazňuje.

Tento návrh drážního zákona, včetně pozměňovacího návrhu poslance Martina Kolovratníka (ANO) nebyl ze strany Ministerstva dopravy ČR projednán se Středočeským krajem. "Považujeme to za zásadní problém, neboť Středočeský kraj je majoritním objednatelem regionální železniční dopravy a nachází se na našem území velké množství lokálních tratí," říká dále radní pro oblast veřejné dopravy. Podle něj se to týká zejména obcí na Rakovnicku, v Posázaví nebo na Kutnohorsku.

"Nejde však jen o Středočeský kraj, tento návrh nebyl projednán s žádným z krajů. Ačkoli rozumíme tomu, že je nutné vést debatu o optimalizaci velmi husté železniční sítě v ČR, která není v tomto rozsahu rozumně udržitelná, nelze toto řešit od stolu bez projednání s objednateli veřejné dopravy, kterými jsou u lokálních tratí kraje," namítá Petr Borecký. V konečném důsledku by podle jeho slov takové rozhodnutí mohlo vést k výraznému zhoršení dopravní obslužnosti zejména u menších obcí. "Pro Středočeský kraj je navíc nepřijatelné, že je taková zásadní věc tlačena formou pozměňovacího návrhu bez vedení řádné diskuse o dopadech těchto opatření," uzavírá.

K omezování lokálních tratí docházelo zejména na počátku devadesátých let 20. století po privatizaci některých železničních tratí. Mnohé obce však lokální trati udržely, aby zajistily dopravní obslužnost pro své obyvatele. Nyní by však Správa železnice mohla trať prakticky zrušit bez jejich vědomí a souhlasu.
Zdroj: Středočeský kraj
Sdílet: Sdílet na Facebooku Sdílet na X

Další články z rubriky Zprávy

ČSOP: Nové tůně nejen pro obojživelníky aneb ochrana přírody bagrem

Takzvaná Východočeská Sahara na Pardubicku. Bývalá cihelna na Kutnohorsku. Mokřad na jižním okraji Prahy. Pozemky podél Bakovského potoka na Rakovnicku. Co tato místa spojuje? Všechna jsou v péči pozemkových spolků a na všech vznikly koncem loňského ...

Nádražní budovu v Čáslavi čeká celková rekonstrukce

Historický objekt nádražní budovy v Čáslavi, který pochází z roku 1867 a je významným příkladem drážní architektury, se brzy dočká celkové rekonstrukc ...

ŘSD: Připravujeme úpravu křižovatky na silnici I/38 u Kutné Hory

Na silnici I/38 chystá ŘSD v rámci letošní stavební sezony úpravu problematické křižovatky u kutnohorské místní části Kaňk. V těchto dnech probíhá výb ...

PID posiluje síť kontaktních míst karty Lítačka ve Středočeském kraji

Kartu Lítačka pro cestování ve Středočeském kraji využívá přes 265 tisíc lidí. V tuto chvíli je pro ně přímo v kraji otevřeno 14 prodejních míst, kde ...

Nová sezóna turistických vlaků v Praze a Středočeském kraji startuje již o víkendu

O víkendu 23. a 24. března bude na železnici v Praze a Středočeském kraji zahájena nová turistická sezóna. Zájemci o poznávání krás středních Čech se ...





Pátek 19.4.2024
Středočeský kraj
Další regiony »






Nastavení cookies | GDPR | O nás, kontakty | Přidat firmu | O regionu | Nabídka našich služeb | Inzerce-Dnes.cz | Práce v ČR | InfoDnes.cz
InfoDnes.cz
Sdružení regionálních portálů

Kraj Vysočina
HavlíčkůvbrodDnes.cz
JihlavaDnes.cz
TřebíčDnes.cz

Liberecký kraj
LiberecDnes.cz

Ústecký kraj
ÚstínadLabemDnes.cz

Plzeňský kraj
PlzeňDnes.cz

Jihočeský kraj
ČeskéBudějoviceDnes.cz

Jihomoravský kraj
BrněnskoDnes.cz

Olomoucký kraj
OlomoucDnes.cz

Zlínský kraj
ZlínDnes.cz

Moravskoslezský kraj
OstravaDnes.cz

Copyright © 1/2009-2024 M+MP spol. s r.o. InfoDnes.cz | Webdesign & webprogramming © PD | RSS InfoDnes